Möte

4/15/2013 09:28:00 em jojo 0 Comments

Makalöst snygga koppar, blev nästan kriminellt
sugen på att ta med mig en hem...

I morgon drar orienteringssäsongen igång och jag har suttit på möte hela kvällen i min idrottsförening. Den som jag är med i för orienteringens skull. Jag som skulle minska på alla åtaganden på fritiden tackade för några veckor sedan ja till att vara med i styrelsen i densamma. Skyller allt på mina föräldrar.

Så ikväll var det först ett styrelsemöte och sedan ett upptaktsmöte inför de fem orienteringstävlingar vi ska anordna i maj. Alla som ska vara med och hjälpa till som funktionärer var inbjudna och det bjöds på kokkorv och kaffe med dopp. Och här kommer den stora viktiga frågan:

Var är alla unga och medelgamla som engagerar sig i föreningar nu för tiden? Snittåldern på mötet idag var runt 80, och då överdriver jag inte. 96-åriga Rudi kom med nya kreativa förslag på hur vi ska lösa parkeringsproblematiken. Jag älskar att det finns ett sådant brinnande engagemang, att man trots ålderskrämpor och andra svårigheter (som bara att ta sig till möteslokalen) vill hjälpa till!

Samtidigt tycker jag att det är tragiskt att det faktiskt var en snittålder på 80 år. Vad kommer att hända sedan, när alla dessa fantastiska människor inte orkar längre? Och det inte finns några nya som fyller ut skorna? Är vi för upptagna med att förverkliga varenda en av våra drömmar, eller spenderar vi all tid på sociala medier istället för i verkliga sociala sammanhang. Var lär man sig att ställa upp för andra och arbeta ideellt nu för tiden? 

Alltså, jag vet inte om det finns några svar, eller om det bara är att acceptera att världen ser annorlunda ut och att föreningslivet inte är det minsta hett. Men att tacka ja till ett styrelseuppdrag, och de tre något långsamma timmar jag spenderade på mötet idag, känns helt plötsligt extra viktigt. Då gör jag åtminstone något för att idrottsföreningar som min ska ha en chans att leva vidare...

0 kommentarer: