59 kr

3/01/2014 07:32:00 fm jojo 0 Comments



Min andra, lite mer individuella, och udda, utmaning under februari handlade om pengar. Efter att räkningarna var betalda (och efter Nike Blast var över, nån måtta fick det ju vara på utmaningen) så tog jag den tredje februari ut 500 kr i kontanter. Som har varit de enda pengar jag har rört mig med under hela månaden. Jag har 59 kr kvar. Jag har alltså spenderat 441 kr i februari. På mat, nöjen, och allt sånt där annat som pengar går till.

Säkert undrar ni nog varför jag kom på ett sådant påhitt. Är det kris i ekonomin? Nä, inte det minsta, jag ville bara testa om jag kunde skapa ett väldigt medvetet konsumerande. Och det var inga större problem. Okej, bilen var ganska fulltankad, och jag hade rätt mycket matvaror i både frys och skafferi. Men jag bunkrade inte upp något extra i januari inför denna utmaning. Jag har ju också lunch två-tre gånger i veckan på mitt jobb vilket såklart ska räknas in.

Men framgångsfaktorn i detta var mest att det gällde att inte låta pengarna slentrianmässigt rinna mellan fingrarna. Den där latten, eller bekväma parkeringen som inte är gratis, en självplocksallad från Ica. Det var sådana saker som jag helt enkelt fick välja bort, och inte har jag behövt lida för det. Jag har haft en riktigt bra februari, till och med varit ute och ätit med mina kollegor på en onsdags-after work. Jag har helt enkelt bara struntar i onödiga utgifter, och verkligen prioriterat, och på det sättet har de femhundra kronorna räckt hela månaden.

Jag kan nog tänka mig att göra något sånt här fler gånger, tror nämligen det är bra att få tänka till lite ibland, och jag tror att även om jag nu inte tänker sätta en sån här hård budget på ett tag så kommer säkert den här erfarenheten att finnas med och att jag tänker till en extra gång innan jag spenderar mina småslantar.
Nyttig erfarenhet och det känns extra bra att den dator jag faktiskt måste köpa mig är betald med en rejält sparad februarislant.

0 kommentarer: