Blåbärsnyllen

9/11/2012 02:39:00 em jojo 0 Comments



Det här med orientering är rätt svårt att ha full kontroll över som idrottslärare. Undrar hur många som har tappat bort en elev eller två...? Själv väntar jag fortfarande på fyra själar idag. Jag har träffat på dem i skogen en gång, och gissar att det snarare är blåbärsplockning än att de har gått vilse som är orsaken till att de inte är tillbaka till utsatt tid. Deras munnar avslöjade dem senast... Kontroll var det ja. Jag brukar sätta mig vid en kontroll då och då (om jag inte själv orienterar tillsammans med en mindre grupp) och idag skrämde jag visst ett gäng rejält där jag satt tyst uppflugen på en sten. Som häxan uti skogen liksom.

Vi har en hel del teori och övningar i närområdet, men förr eller senare måste man ju ge sig ut i skogen på orientering. Prio ett är då att eleverna kan hitta tillbaka till därifrån de utgick och hålla tiderna. Prio två är att hitta kontrollerna... Många är duktiga på både det ena och det andra medan andra behöver fler tillfällen, hjälp och stöd för att förstå hur kartan och verkligheten hänger ihop. Om nu bara mina fyra sista kan återvända så kan jag bocka av ännu en lyckad (läs utan behov av skallgång) idrottslektion...

0 kommentarer: