Myr

7/08/2012 03:51:00 em jojo 3 Comments


Åh, jag önskar att jag hade haft kameran med mig idag. Men det är ju rätt omöjligt när man ska hålla reda på sig själv, en karta, kompass och orienteringsbricka. Dessutom stor risk för att kameran på ett eller annat sätt skulle få smaka på myr och lera. Såg en orienterare med en sån där "hjälmkamera" (typ som en pannlampa), och det hade ju varit en idé... Men ni får hålla tillgodo med med efterarbetet. Det som ser ut som om jag har en jäkligt äcklig och ostädad golvbrunn är myrvatten. Fick spola av mina skor med slangen ute på gården... Och det var inte mycket annat som var torrt heller. Eller rent.

Jamen hur gick det idag då undrar ni ju nu? Uppenbarligen lyckades hon ju iallafall komma ner från fjället, som stundvis var igenkorkad med dimma. Utöver en jättebom som säkert tog en halvtimme måste jag nog ändå vara rätt nöjd med min insats. Som sagt, helt prestigelös orientering den här helgen. Sammanlagt tog det sisådär 110 minuter att springa 6 km. Har man nånsin sprungit på ett fjäll, så vet man att det inte riktigt går att räkna på kilometertider (bara så att ni vet). Och ju längre tid det tar desto mer får man ju uppleva, eller hur? Jag älskar fjäll och fick helt klart mersmak på det här med fjällorientering. Fast nästa gång gärna utan knott...

3 kommentarer:

  1. Magnus Backlund10 juli 2012 kl. 15:30

    Mitt orienteringshjärta vaknar så smått när jag läser de du har skrivit om orientering. Saknar långpassen på fjäll och myrlöpningen på oändliga myrar så mycket men men.
    De är inte lätt oavsett om man är rutinerad eller nybörjare att orientera i dis och dimma på ett fjäll. Finns ju inte riktigt några detaljer att läsa på.

    SvaraRadera
  2. Just myr/sank/blötlöpning är nog min favoritsort av löpning. Konstigt egentligen då vi borde tycka det är hemskt. Härligt att höra att det finns fler :)

    Roligt att någon uppskattar lite sporadiska orienteringsinlägg också. Tack för kommentaren.

    SvaraRadera
  3. De är lite mer envishet och benstyrka som behövs i myren. Om du inte har testa att kör intervaller i mosse så gör det, enormt bra träning.
    Mitt sommarminnen som väcktes var när jag mer eller mindre "bodde" i en liten mosse en sommar för många år sen när jag skulle tillbaka från en skada. Då var det inte allt för roligt alltid men har man bestämt sig och har ett mål i sikte så går det. Ha ha så nostalgisk man kan bli av en trigger.

    SvaraRadera