Träningsupplevelse

11/06/2011 08:36:00 fm jojo 3 Comments


Livebloggning är det inte mycket bevänt med från mitt håll, helt klart. Förutom att jag för tillfället inte har utrustningen (buhu, ge mig en ny telefon snart) så blir jag så inne i det jag håller på med så jag glömmer ofta att ta foton också. Men här kommer iallafall till slut min resumé av TheConvention. Det häftigaste av allt var definitivt HotMOJO. Jag hade verkligen sett fram mot den sista klassen för dagen, och jag blev inte besviken. I 38-gradig värme och med en massa luftfuktighet så var det yoga utan krusiduller. Jag gillar hur Monica Björn är rakt på, tydlig och att det inte är en massa lullull i instruktionerna. Det var en sån cool (haha) upplevelse att känna hur man kämpade mot känslan att vilja dra därifrån men ändå känna hur bra man mådde medan man höll på. Kroppen svarar ju fantastiskt på värmen och fukten och jag kände mig smidig värre. Det är svårt att verkligen beskriva klassen, men det var en av mina häftigaste träningsupplevelser, helt klart. Tack. 


Men för att börja från början så startade dagen med en bussresa ut till ett industriområde. Först undrade jag om jag hade kommit rätt, men jag följde efter en tjej som såg lite hurtig ut (och hade en väska det stod Elixia på) och då kom jag till anläggningen. Vilket ställe! Stort, fräscht och med en massa salar! 

Incheckning och en banan, sen var det dags för dagens första klass, FlowingStep med Omid Dadary. Jag hade egentligen velat gått på Acro Play (akrobatikyoga), men eftersom det är step jag kör hemma och behöver inspiration till så gjorde jag det förnuftiga valet den här gången. Håller jag på att bli en yogi? Det var en ganska ren och förhållandevis enkel step, och rätt rolig. Men jag tyckte vi harvade för länge på en del vilket gjorde att det nog blev stressigt på slutet för Omid och vi inte riktigt hängde med på slutblocket som nästan bara visades en-två gånger. Å andra sidan så kommer jag ju definitivt ihåg de första blocken.

Sedan var det dags för BodyBalance. Äntligen fick jämtlänningen vara först! Det är så ofta man läser bloggar om smakprov från nya releaser och hör hur folk har testat den nya koreografin så när det väl är dags för norrlandskvartaler så har resten av Sverige nästan ledsnat på koreografin... Men nu ser ni, nu fick jag testa först! Småhemlig nordisk premiär på BodyBalance 55. Så jag får inte avslöja så mycket, men det fanns både nya rörelser och gamla välbekanta. Kan nog bli bra. Kristin Andersson gjorde ett bra jobb som instruktör.

En föreläsning kring kost fick avsluta förmiddagen. Jag gillade sättet på hur Peter Niemelä hade lagt upp den, att han dödade några klassiska "löpsedelmyter", den metodiken ska jag låna till mina elever när det blir dags för näringslära på idrotten... Föreläsningen kanske inte riktigt svarade upp till sin titel Snabbare, starkare och friskare med rätt kost, men den var väl värd att lyssna på då man fick många tankeställare.



Lunchen var definitivt den bästa jag har ätit på ett konvent, det ska de som anordnar konventet verkligen ha cred för. Mätt och belåten tog jag en liten paus och tillsammans med coola Madeleine som jag träffade på gick jag och kollade in en sportaffär (vi snackar storlek jättestor) som låg bredvid Elixia. Jag kanske råkade handla ett par nya skor... Och ett par tights... Som om jag inte hade handlat tillräckligt med träningskläder på staden, dagen före. Oops. Rea folks, rea.

Två klasser på eftermiddagen. Hot MOJO avslutade ju det hela, men innan hann jag med ytterligare en stepklass. Step Play med Elaine Rydberg. Jättehärlig och rolig koreografi, och hon har verkligen humor och glimten i ögat. Lite samma dock med att det blev stressigt på slutet även här, kanske var det vi deltagare som var lite för långsamma i inlärningen och behövde flera vändor på oss? Men det gjorde inte så mycket isåfall. Check på inspiration iallafall.

Summa summarum. Det var verkligen ett konvent värt att besöka, och jag är så glad att det sammanföll med min minisemester till Göteborg så att jag inte behövde fundera på om jag skulle gå eller inte. Väldigt roligt att träffa på några människor vars ansikten som jag tidigare bara har sett via en datorskärm. Malin och Christer hittade jag i vimlet. Och Madeleine fick jag ju också tillfälle att prata och bekanta mig med. Roligt! Sara har jag träffat förut och jag hoppas och tror att det gick bra för henne med sin föreläsning. Den hade varit intressant att gå på, men det krockade tyvärr med Hot MOJOn. Fantastiska Johanna hann jag också byta ett par ord med. 

Nu väntar en frukost och sedan nio och lite till timmar på ett tåg hem till Jämtland. Jag har en massa omdömen att skriva så jag kommer att nyttja den tiden väl.

3 kommentarer:

  1. Men ÄLSKA HotMojo! Oslagbar yoga-form om du frågar mig.

    SvaraRadera
  2. HotMojo är en underbar träningsform!! Och Monika är en grym yogalärare!! =)

    Såg att jag kommit med på bilden på HotMojon är det okej om jag lånar den till mig blogg? Jag länkar tillbaka till din i så fall =)

    SvaraRadera